10 עובדות שאולי לא ידעת על שפות

article-icon

מהן ערביזמים, ובאיזו שפה שורקים במקום לדבר?

בכל רחבי העולם, מדוברות מעל 6500 שפות. המגוון העשיר והרב-גוני הזה של צורות תקשורת משקף את העושר התרבותי של החברה האנושית בעולם כולו. האופן בו אנו משתמשים בשפה, ההקשרים בהם אנו משתמשים במילים כאלה ואחרות, ואפילו האופן בו אנו מבנים את הדקדוק שלנו, יכול לומר הרבה על תפיסות העולם שמנחות תרבות מסוימות ועל הערכים אותם אנו שמים במרכז. אם גם עבורך שפות העולם הן תופעה מרתקת ומושכת, אלו כמה עובדות מרתקות על שפות זרות שונות בעולם.

שפה פרטית

מתוך אלפי השפות הקיימות בעולם, כ-2,000 מתוכן מדוברות על ידי פחות מ-1,000 איש. שפות כמו ארמית מדוברת, עגות שבטיות שונות המדוברות רק על ידי בני שבטים המונים עשרות או השפה הילידית צ'מיקורו המדוברת על ידי כ-100 אנשים בפרו, נמצאות על סף הכחדה מן העולם. כיום קיימות יוזמות רבות לשימור שפות בסכנת הכחדה אשר את כמות דובריהן ניתן להכניס לבניין משותף אחד ובכל שבועיים לערך נכחדת שפה. והדפה הכי מדוברת בעולם? זו מדוברת על ידי אדם אחד בלבד! שפת הטאושירו היא שפה ילידים פרואנית המדוברת על ידי אדם אחד בלבד. אמדיאו גרסיה גרסיה, אשר תועד על ידי בלשנים מקריא 1,500 מילים, 27 סיפורים ושלושה שירים בטאושירו, התיעוד היחיד שיוותר משפה זו לאחר פטירתו של גרסיה מהעולם.

למה לדבר כשאפשר לשרוק?

בלה-גומרה, אחד מהאיים הקנריים לחופי ספרד, קיימת שפת הסילבו – שפה המורכבת כולה משריקות. השפה, אשר כמובן אינה נכתבת אלא "מדוברת" בלבד, עושה שימוש במערכת מורכבת של צלילים המופקים בשריקה ושילובים ביניהם לכדי כלי תקשורת באמצעותו ניתן להעביר ספר משפטים שלמים למרחקים באמצעות השריקות הרמות. מערכת החינוך של האי התחילה ללמד סילבו בבית הספר היסודי על מנת לשמר את המסורת העתיקה.

מהי השפה המדוברת בארה"ב?

נשמע כמו שאלה כמעט מטופשת, נכון? הרי מובן מאליו שמדובר בשפה האנגלית.

למעשה, המדינה אשר מגדירה את עצמה במהותה כמדינת מהגרים רב-לאומית הינה אחת המדינות הבודדות בעולם אשר מעולם לא הכריזה על שפה רשמית.

מערכות אותיות מסביב לעולם

בשפה החמרית, השפה המדוברת העיקרית בקמבודיה, מונה האלפבית הרשמי של השפה 74 אותיות והינו האלפבית הארוך ביותר בעולם. הקצר ביותר בעולם שייך לשפה הפאפואנית ומונה 11 אותיות בלבד.

שפה בהתחדשות מתמדת

השפה הצרפתית מעשירה את אוצר המילים שלה בקצב אדיר ויוצא דופן. בכל שנה מתווספות אל השפה כ-20,000 מילים חדשות!

מעורב הודי

בהודו קיימות 22 שפות רשמיות ובמחוזותיה השונים נהוגים אלפי ניבים שונים. כתוצאה מכך, סביר להניח שכאשר הודים ממחוזות שונים ייפגשו, השפה היחידה בו יוכלו להבין אלו את אלו היא אנגלית. עם זאת, בבומביי מדברים רוב תושבי העיר, המונה כ-12.5 מיליון איש, בבליל שפות אשר סביר להניח שרוב דובריה אינם שולטים באף אחת משפות אלו בפני עצמן. התערובת מכונה בראשי התיבות החמודים  "Hug-me" שמשמעותם: הינדי (אחת השפות הרשמיות בהודו והנפוצות בהן), אורדו (המושפעת מאוד מהערבית), גוג'אראטי (השפה המדוברת בגוג'אראט, המחוז השכן לבומביי), מהרטי (השפה המדוברת במהראשטרה, המחוז בו ממוקמת בומביי, ואנגלית (English).

מזכרת מתור הזהב

בשפה הספרדית, אשר רוב דובריה חיו תחת כיבוש מוסלמי מעל 700 שנים, קיימות מעל 4,000 מילים בערבית.

ואם כבר ערבית

אלפי מילים לועזיות ממגוון תחומים הן למעשה "ערביזמים", כלומר, מילים שמקורן מהשפה הערבית. מתוכן נוכל לציין כמה שיפתיעו אותך:

  • אלכוהול – שנגזר מהמילה הערבית "אל-כהיל".
  • ארטישוק – סילוף של המילה "אל-חרשוף".
  • המתמטיקאי הפרסי מוחמד אבן-מוסא אל חוואריזמי סיפק תרומות רבות לעולם המתמטיקה. מתוכם ה"אלגוריתם" שנקרא על שמו והאלגברה שקרויה אל שם ספרו "חיסאב אל ג'באר" (חשבון ההשלמה).
שינוי גודל גופנים