איך להצליח בראיונות עבודה להייטק

article-icon

כלל ראשון: קורות חיים מתורגמים היטב

קבלה למשרות עבודה בענף ההיי טק, אינה משימה פשוטה: תנאי הקבלה הפכו קשים יותר ומצריכים על פי רוב שנים או שלושה מבחנים מורכבים, בהתאם למשרה המיועדת.

הראיון עצמו הוא השלב הקריטי בהליך הקבלה לעבודה, אשר יקבע אם תתקבלו למשרה. על כן, מומלץ להתכונן כיאות לשלב הריאיון האישי. מה מתסכלת תהיה התחושה ליפול דווקא בשלב הראיון, לאחר ההצלחה במבחנים הקודמים לו.

קורות חיים: השלב הראשון ודלת הכניסה שלכם לעולם ההייטק

קורות החיים הינם הרושם הטרום ראשוני שלכם וללא קורות חיים מסודרים ומסוגננים אתם יכולים למצוא את עצמכם במצב שאתם שולחים עשרות קורות חיים לעשרות מקומות עבודה ואף אחד לא חוזר אליכם.

שליחת קורות החיים למשרות בעולם הייטק אפילו יותר קשה ומסובכת שכן כל קורות החיים נשלחים בשפה האנגלית וגם אם יש משרה בהייטק שאינה דורשת קורות חיים באנגלית (סיכוי נמוך מאוד) בכל זאת מומלץ לצרף קורות חיים באנגלית – זה יותיר רושם שאתם מכירים היטב את השוק בו אתם פועלים ומדברים בשפתו.

רובנו בארץ לא דוברי אנגלית ברמת שפת אם, ויש לא מעט ניואנסים שאנחנו לא מכירים בשפה ויכולים לגרום לקורות חיים שלנו להיות לא מקצועיים ובכך לפסול לנו עוד ראיון עבודה.

תרגום קורות חיים לאנגלית הינו דבר מורכב המצריך ידע מקצועי ובעיקר ניסיון. במידה אינכם דוברים את השפה, אנו ממליצים לבקש ממישהו שמתחמה בתרגום לאנגלית לבצע זאת עבורכם, גם אם זה עולה יותר ממה שחשבתם. ההשקעה הזאת תחזור במהירות ברגע שתתקבלו לעבודה בהייטק.

טיפ: חשבו שאתם מנהלי משאבי אנוש המקבלים קורות חיים באנגלית עם שפה דלה, שגיאות ניסוח וכתיב ועוד – האם הייתם פונים למועמד?

הכנה מוקדמת – מעידה על רצינות

מזל טוב! עברתם את השלב הטרום ראשוני של שליחת קורות חיים וזומנתם לראיון, אז מה עכשיו?

מומלץ לערוך הכנה מוקדמת בטרם הריאיון, במטרה להגיע אליו ברמת מוכנות גבוהה. כדאי לקרוא על חברת ההייטק שאליה אתם הולכים לראיון, על תפקידיה ועל מטרותיה זאת, במטרה להפגין בקיאות בריאיון ולהשרות תחושה של רצינות. בראיון עצמו מומלץ לשאול את המראיינת שאלות על החברה, על תוכניות לעתיד, לא להסס להפגין ידע על החברה ולהיות כמה שיותר מעורבים, זה ילמד את המראיין שאתם מעמיקים, מסורים וגם אתם למעשה בוחנים את המקום החדש – אם הוא טוב מספיק עבורכם.

כחלק מההכנות המוקדמות התייעצו עם אנשים שהיו בראיונות כאלה דרך הרשתות החברתיות  ותנסו לברר כמה שיותר מידע על השאלות ועל דרך שבו מתבצע הראיון.

כולנו יודעים שברגע שקורות החיים שלכם מגיעים למשרדים הדבר הראשון שמחלקת משאבי אנוש עושה הוא סינון מוקדם דרך הפייסבוק הפרטי שלכם. השתמשו גם אתם בכלי הזה ותנסו לברר מידע.

טיפ: במידה ואתם אנשים הנחשבים לקיצוניים בעמדות שלכם ואתם מרבים לפרסמן ברשתות החברתיות – אנו ממליצים שלא לפרסם אותן באופן פומבי שכן זה יכול לפגוע בכם בניסיון להתקבל למקומות עבודה.

רושם ראשוני – ההצלחה שלכם בחיים

זהו, עברתם בשלום מסע ארוך של שליחת קורות חיים, עברתם בשלום את "מבחן" הרשתות החברתיות, עכשיו הגעתם לרגע הגורלי הרושם הראשוני.

הרושם הראשוני הוא אחד הדברים הכי חשובים שמלווה אותנו במהלך החיים והוא יכול לפתוח או לסגור לנו דלתות . הוא מתחיל ועובר איתנו דרך ארוכה מגיל צעיר ועד הפנסיה, בחיים האישיים או המקצועיים ומעריכים כי נדרשות בין 30 שניות לשתי דקות בשביל שמישהו יגבש עליך דעה.

נשאלת השאלה כיצד להתכונן לראיון עבודה ואיך תוכלו להצליח בו? לא באמת אפשר לתכנן איך הראיון יתבצע כי זה תלוי במי מראיין אותך ועל איזה צד הוא התעורר היום. אבל אפשר לעלות את הסיכויים להצלחה על ידי מספר פעולות פשוטות.

  • הגעה: נכון מה תלבשו, איך תדברו, כל זה חשוב מאד, אבל לפני כל זה הכי קריטי להגיע בזמן. לא צריך להגיע חצי שעה לפני הזמן, 10 דקות יספיקו לכם לשתות כוס מים להירגע ולהיכנס לראיון בצורה מסודרת. במידה ואתם יודעים שאתם תגיעו באיחור בגלל סיבה כזאת או אחרת הודיעו מראש וכמה שיותר מהר למראיין או למזכירת הארגון.
  • לבוש : חשוב מאוד להגיע בבגדים שמתאימים לך ומכבדים את המעמד. לא להגיע עם בגדים מיושנים, ועם מחשופים עמוקים. זה לא מכבד אותך ולא מכבד את המקום העבודה והמראיין.
  • מראה: בגדים יפים זה לא העיקר, זהו חלק מהופעה כללית: שיער מטופח ומסודר, איפור קל ומכובד וריח גוף. ריח גוף הוא אולי הסעיף הכי חשוב בכל ההופעה החיצונית שלנו. ריח גוף רע יוצר רושם מאוד שלילי. דבר חשוב נוסף הם כפות ידיים. כן כן הדבר שאולי הכי פחות חשבתם עליו הוא אחד מהדברים החשובים ברושם ראשוני. נסו לדאוג לכפות ידיים נקיות ומטופחות שכן האינטראקציה הראשונה שלכם עם כל אדם הוא עם הידיים וחשוב מאוד לדאוג להם.
  • הבעת פנים: הפנים שלנו ובעיקר העיניים אלו הם המראה למה שאנחנו מרגישים בפנים. דרך הפנים אתם יכולים להראות כמה אנרגיה וכמה מוטיבציה יש לכם להצליח. חשוב מאוד ליצור קשר עין עם המרואיין ולא להשפיל מבט (במידה ואתם לא בראיון עבודה ביפן), העלו חיוך גם אם אתם לחוצים מאוד. תדעו מתי לחייך ומתי להיות עם פרצוף רציני שמקשיב ולוקח כל פרט לתשומת ליבו.
  • יציבות והליכה: כמו הפנים גם הגוף שלנו הוא כלי להעברת מסרים. במידה ותכנסו לראיון בצורה מכופפת זה ישדר למראיין שאתם חסרי ביטחון. במידה ותכנסו בגאווה, עמידה ישרה וראש זקוף – כך המראיין יקלוט את הביטחון שיש לכם. אגב זה עובד גם בצורה הפוכה – ראש מורם מדי יצביע על ביטחון עודף, דבר שאתם לא מעוניינים להעביר למראיין שלכם.
  • ישיבהלאחר שלחצתם ידיים תנו למראיין להוביל ולתת לכם את הרשות לשבת, זה מראה על כבוד למעמד שאתם נמצאים בו. במידה והגעתם עם מעיל הורידו אותו והניחו אותו בצורה מסודרת על משענת הכסא שלכם, (לרוב השארות עם מעיל, במהלך הראיון יכולה להעיד על לחץ ועל חוסר כבוד למראיין). שבו בצורה זקופה בכיסא, שמרו על שפת גוף חיובית, השתדלו שלא לנוע בחוסר נוחות על הכיסא שכן זה מעיד על לחץ. אם אתם אנשים חסרי ביטחון שמשלבים ידיים במהלך שיחות עם אנשים מומלץ להיות מודעים לכך לכל אורך הריאיון ולא לשלב ידיים – למראיין זה יעיד על מגננה – ובכך אנו לא מעוניינים.
  • דיבוריש להקפיד על סגנון דיבור רהוט, לדבר ברוגע ובביטחון ולא בצורה מהירה או איטית במיוחד. העבירו מסר של כבוד למרואיין דרך מסרים חיוביים ומכירי תודה, מומלץ לפתוח למשל במשפט – "תודה שהזמנתם אותי לראיון". בסופו של דבר יש לזכור כי המילים שלכם יכולות לבנות לכם עתיד וורוד השתמשו בהם בתבונה.

טיפ: במידה ויש לכם אופציה לבצע "נאום מעלית" על שכן, על חבר, בן משפחה ואפילו סתם עובר אורח חשוב שתבצעו זאת. זה יכול לשפר לכם מאוד את הביטחון ואת דרך ההצגה שלכם ברושם ראשוני

 

שינוי גודל גופנים