חוזים בין חברות

article-icon

הזכות להיקשר בחוזים היא ללא ספק אחד מעמודי התווך המרכזיים של כל חברה דמוקרטית המנהלת כלכלת שוק. הם מהווים את התשתית המשפטית והחברתית היסודית ביותר עליה מושתת עולם העסקים המודרני ומאפשרת לחברות מכל הענפים במשק לנהל ביעילות את הפעילות שלהן. אם יש בבעלותך עסק, סביר מאוד להניח שנתקלת במספר רב של חוזים עסקיים, או שבשלב כלשהו בפעילות שלך יהיה עליך לנסח חוזה כזה או אחר. הם מכסים כמעט כל היבט בפעילות העסקית ומבטיחים יציבות, אמינות ואמון בין שלל גורמים הנקשרים יחד בשיתופי פעולה. אז באילו מקרים נקשרות חברות זו עם זו בחוזים? אילו סוגי חוזים סביר להניח שנפגוש ואילו דברים חשוב שנדע עליהם? כאן ריכזנו כמה נקודות שחשוב להכיר אודות הכלי המשפטי הנפוץ ביותר במגזר העסקי.

סוגי החוזים העיקריים בתחום העסקי

את סוגי החוזים הנפוצים ביותר בין חברות, ניתן לחלק למספר קטגוריות עיקריות:

חוזים עסקיים בסיסיים

כמעט כל יוזמה שניקח בעסק שלנו, תדרוש מאיתנו להיקשר בחוזה עם בעלי עניין כאלו ואחרים. משלב ההקמה ועד להתרחבות לשווקים חדשים, אלו כמה מהחוזים הבסיסיים הנפוצים ביותר.

הסכמי שותפות

ככל שבחרנו להיקשר בשותפויות שונות עם חברה נוספת, בין אם מדובר באסטרטגיית הפצה, שיווק, או אפילו אם מדובר בהתנהלות מול ספק חדש, הסכם השותפות מפרט את אופי מערכת היחסים עם הגורמים השונים. בנוסף, הוא מציין את כלל ההתחייבויות שלהם לעסק, תחומי האחריות ואת התגמולים שיקבלו עבור חלקם בשותפות.

הסכמי שיפוי

הסכם שכיח נוסף הוא הסכם שיפוי. הסכם זה הוא למעשה כתב התחייבות בו מצהיר צד אחד שאין לו כל עילה לתביעות נזיקין מהצד השני. הסכם זה משחרר למעשה את הצד המשופה מחבויות משפטיות בשל נזקים או אובדנים שייגרמו לצד המשפה עקב שימוש בשירותים או מוצרים, או כתוצאה משיתוף הפעולה ביניהם. הסכמי שותפות רבים יכילו לעתים קרובות פסקת שיפוי, בהן יוסדרו התחומים בהם לא יישאו צדדים כאלו ואחרים כל חבות בגין נזקים.

הסכמי גילוי

הסכם הגילוי מגדיר באילו תנאים (אם בכלל) יותר לבעל עסק, לספק מטעמו, לנותני שירות ועובדים או ליזמים עצמאיים שנקשרו עם העסק בכל שותפות לחלוק מידע פיננסי, סודות מסחריים, נתונים חסויים או כל מידע אחר אודות העסק.

חוזי שכירות

במהלך חכירת ציוד או השכרת מתחמים וקרקעות, נחתמים חוזי שכירות בין העסק ובין בעלי הנכסים.

חוזים סביב עסקאות

חוזים מסוג זה עוסקים בהסדרת התנאים לקראת רכישת נכסים, סחורות, שירותים או אפילו חברות אחרות. חוזים אלו כוללים הסכמים חד פעמיים ובעלי מעמד ייחודי בהתנהלות החברות כמו הסכמי מיזוג או רכישת חברה שמהווים אירוע נדיר, ובין הסכמים שמהווים חלק שגרתי מהתנהלותה השוטפת של החברה. הזמנות רכש למשל, מהוות חוזה לכל דבר ועניין ומפרטות את כלל תנאי הרכישה, מועד האספקה, תנאי התשלום ואלמנטים רבים אחרים שיש לבסס באופן משפטי כי הוסכמו על ידי שני הצדדים.

חוזי העסקה

גם אם אין עסק בבעלותך, סביר מאוד להניח שנתקלת בחוזה העסקה כזה או אחר. זהו כלי חשוב ביותר בניהול העסק, שכן הוא זה שמסדיר את מדיניות ההעסקה. הוא מגן על העובד מפני הפרות זכויותיו ומעגן אותן ומאידך, מגן על בעל העסק מפני כל סיכון לתביעות וסכסוכי עבודה. ההסכם יכלול את היקף המשרה, גובה השכר, התנאים הסוציאליים – מימי החופשה ועד ההפרשות לקרן הפנסיה וכל תנאי וזכות מיוחדת אחרים שעשויים להיכלל בתנאי ההעסקה. הסכם נוסף שניתן למנות תחת קטגוריה זו הוא הסכם אי תחרות. הסכם זה מחייב כל עובד או ספק להימנע מאספקת שירותים לעסקים מתחרים באותו ענף. לעתים קרובות הסכם זה עשוי להגדיר פרק זמן בו על העובד להימנע מאספקת שירותים למתחרים גם לאחר שהפסיק לעבוד עם החברה האמורה.

השער שלך אל הזדמנויות עסקיות חדשות

ההסכמים שלך ילוו אותך לאורך שנים ויוכלו לשמש אותך אל מול כל גורם חדש שהעסק שלך יתקשר עמו. כיום, כאשר ההזדמנויות לשיתופי פעולה עם חברות מעבר לים נפוצות ומגוונות מאי פעם, חשוב שנבטיח שכל ההסכמים והחוזים שלנו יהיו זמינים גם בשפה האנגלית. לכן, לצד הייעוץ המשפטי בכל תהליך ניסוח החוזה, מומלץ להיעזר בתרגום משפטי מקצועי שיבטיח שתמיד תהיה לך האפשרות לפנות אל גורמים בינלאומיים.

שינוי גודל גופנים