שפת האהבה – מדוע הצרפתית נחשבת רומנטית?

article-icon

הידעת? המונח הכי מחופש בגוגל טרנסלייט אחרי Bonjour, הוא Je'taime

בעולם המערבי, נתפסת השפה הצרפתית בתור השפה הרומנטית מכולן. יש תחושה שלמבטא הצרפתי תמיד מתקבל הקשר של חיזור, אהבה ופיתוי. בתרבות הפופולרית נתפסת השפה פעמים רבות כמעודנת ומלאת תשוקה ורגש ורבים חושקים ללמוד אותה מתוך תפיסה שהכרת השפה הצרפתית מביאה עמה גם קסם וחושניות. אך מה הופך את השפה הצרפתית לחושנית כל כך? ישנן תפיסות רבות לגבי הגורמים ההיסטוריים שהביאו לכך שצרפתית הפכה להיות שפת האהבה. מגורמים שפתיים, תרבותיים או פונטיים ועד אפילו לאופן בו נתפסה אהבה בהיסטוריה והאמנות הצרפתית.

חיתוך השפה

אחת התיאוריות המעניינות לגבי דימויה של השפה הצרפתית, גורסת כי יש משהו בטווח הצלילים של השפה שיוצר תדמית סקסית וחושנית. חלק ניכר מההברות בצרפתית כלל אינו מבוטא, הדבר יוצר שפה שהגייתה נשמעת כסדרת לחישות, התנשמויות ומצלולים עדינים שנשמעים כשיחת אוהבים. אפילו מראה הפנים בעת הגיית ההברות הכולל הרבה חשיקת שפתיים המדמה נשיקה, הוא חושני ומזמין.

תפיסת האהבה ההיסטורית

בתקופת ימי הביניים, הייתה זו תפיסה רווחת כי נישואין אינם נעשים מתוך אהבה. באותה תקופה שימש מוסד זה על מנת לחזק קשרים בין משפחות חזקות ולמטרות כלכליות. לאור מציאות זו, נעשתה משופעת התרבות והיצירה באותה תקופה באידיאליזציה של אהבת אמת (או "אהבה אבירית" – Lamour Courtois) אשר מתעלה מעל לכל המגבלות החברתיות. הדבר הפך למוטיב משמעותי מאוד בתרבות והיצירה הצרפתית ואף הוביל לתנועה חברתית רחבה בצרפת בה צעירים רבים התבטאו על אהבתם בשירה ובכתיבה. סיפורי מופת רבים וטובים בספרות ובקולנוע הצרפתי נסובים סביב זוג אוהבים שנסיבות החיים אינן מתירות להם לממש את אהבתם ומלאים בתשוקה הנכאבת להתאחד באהבתם כנגד כל הסיכויים, אותה תשוקה המאפיינת את הרגש הרומנטי. מכלול רחב זה של יצירה שיווה אף הוא לצרפתית את תדמיתה הרומנטית.

הילה של תחכום ועידון

במשך מאות שנים, הייתה פריז מרכז התרבות העולמי. כל מי שחשקה נפשו להגיע להישגים הגבוהים ביותר חיפש בה את מזלו. צרפת הובילה באומנויות הפלסטיות, במחול, בקולינריה, בהלחנה, בעיצוב וארכיטקטורה ובתחומים רבים אחרים. מונחים רבים בתחומים שגורים בצרפתית במגוון שפות עד היום: "פלייה", "שף", "דיאז". כך נוצר הרושם כי בקיאות בשפה הצרפתית מביאה עמה לאדם תדמית של איש העולם הגדול, מתוחכם ומשכיל. הילה זו היא מרשימה ומקסימה וכמובן מאפשרת לבקיאים בשפה להרשים גם את בנות זוגן הפוטנציאליות.

גם בדיגיטל – הרומנטיקה הצרפתית חוגגת

גם בחיפושים ברשת, התפיסה של הצרפתית כרומנטית בולטת באופן מובהק. גוגל מדווחת כי התפיסה כי צרפתית היא שפת האהבה עודנה קיימת גם בימינו. הביטוי הפופולרי ביותר לתרגום לצרפתית המבוקש על ידי Google Translate, אחרי "Bonjour" (שלום), הוא Je'taime – אני אוהב אותך. מיד אחריהם מופיעים הביטויים Mon amour ו-Tu me manques – "אהובתי" ו-"אני מתגעגע אלייך".

שינוי גודל גופנים